Een toegankelijke gemeente.
Het belang van de inwoners staat voorop.
-
De gemeente luistert daarbij ook naar de “stille meerderheid”, helpt inwoners en ondernemers met eenvoudige digitale formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels.
-
Lukt het de inwoner niet? Dan komt de gemeente naar u toe.
-
Makkelijker en meer inbreng voor u als inwoner (directe democratie).”
Om dit te bereiken, richten wij onze pijlen op:
-
Een transparante overheid.
Gebruik maken van de nieuwste technologieën, bijvoorbeeld een gemeente app. -
De gemeente communiceert transparant en proactief (met pushmeldingen per app) naar de individuele inwoners over gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies, maar ook over (voorgenomen) wijzigingen aan een perceel of pand in hun gemeente.
-
Inwoners kunnen hun zaken regelen waar en wanneer het hen uitkomt.
-
Producten worden thuis bezorgd (zoals nu met paspoorten al het geval is).
-
Het gemeentehuis blijft fysiek bereikbaar; alles wordt per app of op een andere digitale wijze geregeld. Wanneer dat niet afdoende is wordt er een persoonlijke afspraak gemaakt.
-
Brieven en formulieren zijn voor iedereen te begrijpen.
-
De ICT is up to date, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen.